2. Drž své autentizační údaje v tajnosti a přihlašuj se bezpečně.

2FA
Všude kde můžete, používejte dvou faktorovou autentizaci. Jak na ni, Vám jistě rád poradí Váš IT správce. Jedná se o způsob, kdy je k přihlášení potřeba použít minimálně 2 způsoby autentizace současně.
Možné způsoby autentizace jsou:
- co víte: informace, kterou ví jen uživatel, například heslo, PIN, atd.
- co máte: fyzický objekt ve vlastnictví uživatele, například bezpečnostní token (USB zařízení, občanský průkaz s čipem, mobilní telefon, platební karta, atd.)
- čím jste: biometrická charakteristika uživatele (otisk prstu, snímek oční duhovky, sítnice nebo obličeje, DNA, ...)
- kde jste: připojení k určité počítačové síti (tj. IP adresa) nebo k určitému zařízení, určitá GPS pozice, atd.

Heslo
A jak na bezpečnost při používání hesel? Stačí se řídit těmito radami.
- Používejte silná hesla.
Taková, která se nedají uhodnout nebo prolomit v krátké době. Silné heslo je takové, které :
- se skládá minimálně ze tří typů znaků (malá písmena, velká písmena, číslice, speciální znaky),
- je dostatečně dlouhé, alespoň 12 znaků (při použití 2FA lze mít heslo i 8 znaků)
- nedá se uhádnout nebo odvodit. Nepoužívejte v hesle slova a údaje, které se vztahují k Vám nebo Vašim blízkým, stejně tak posloupnosti znaků a číslic, známá slova, atd. Dobrým příkladem je heslo, které se skládá z počátečních písmen nějaké věty (například: K.10tmpm.aJV - Kniha 10 tisíc mil pod mořem autor Julius Verne)
- Používejte pro každou službu jiné heslo.
To je důležité proto, že když dojde k uniku Vašeho hesla u jedné služby, aby nemohlo být použito k přihlášení u jiných služeb. Zásadně oddělujte hesla soukromá a pracovní. V soukromí mějte různá hesla pro bankovnictví, email, e-shopy, sociální sítě, kontakt s úřady, atd. Proč? Jsou tu 2 hlavní důvody:
- Ne každý systém má stejnou úroveň zabezpečení. Takže, když například útočník získá Vaše heslo z nějakého čínského e-shopu, mohl by ho použít pro přihlášení do Vašeho bankovnictví. V minulosti se již stala spousta případů, kdy na veřejnost unikly stažené databáze klientů. (například společnosti Mall). Další příklad zneužití může být třeba ten, kdy útočník v e-shopu na Vašem účtu objedná zboží nebo provede změnu nastavení Vašeho účtu. Následně do Vašeho emailu přijde žádost o potvrzení. Pokud máte do emailu stejné heslo jako do Vašeho e-shopu, útočník se dostane i tam, a potvrzení provede. A to některé eshopy provedou automaticky i platbu pokud máte u nich uložené platební informace, což není dobrý nápad.
- Neznáte způsob zabezpečení uložených hesel. Správně mají být hesla ukládána ve formě HASH. Je možné, že některé služby ukládají Vaše hesla v čitelné podobě a má k nim přístup minimálně administrátor této služby. Ten je pak může zneužít.
- Hesla si pravidelně měňte.
- Používejte pouze bezpečné password managery.
- Funkce zapamatovat heslo.
- Když dostanete nové heslo, vždy si heslo změňte před jeho prvním použitím.
- Své heslo nikomu neprozrazujte.
- Při zadávání hesel dávejte pozor na možná odpozorování.
Každé heslo se dá prolomit. Záleží jen na výkonu stroje, na kterém se to provádí a dostupném času. Proto žádná Vaše hesla nebudou bezpečná napořád.
Každý člověk potřebuje běžně několik hesel k různým službám a ve spojitosti s jejich složitostí není v silách každého si je pamatovat. Rozhodně si nepište hesla nikam na lístečky. Ideální je používat na to specializovaný SW (password manager), kde jsou Vaše hesla uložena šifrovaně a dostanete se k nim pouze Vy. Vybírejte ale takový, který je důvěryhodný, nebo takový, který používá Vaše firma.
Používání funkce uložit heslo, kterou Vám nabízí třeba webový prohlížeč, není bezpečné. Obzvláště u zařízení, ke kterým má administrátorský přístup někdo jiný, nebo pokud někdo má oprávnění změnit Vaše přihlašovací heslo k takové stanici. Pak se může přihlásit k takové stanici Vašim účtem a hesla si zobrazit.
To je důležité proto, že ve chvíli předání heslo neznáte jen Vy. Proto si ho změňte hned, aby jste heslo ke svému uživatelskému účtu znali jen Vy.
A to nikdy a opravdu nikomu a za žádných okolností. A už vůbec ne, pokud Vám někdo volá, nebo píše. Ani firemnímu IŤákovi. Neexistuje důvod, proč by měl někdo
znát Vaše heslo. Správce, který to potřebuje k nějakým servisním účelům, si může Vaše heslo legálně změnit. V takovém případě je taková aktivita zapsána v logu a daný správce za takovou operaci odpovídá.Pamatujte si, že ten kdo zná Vaše heslo, může provádět činnosti pod Vaším jménem a odpovědnost za to nesete Vy sami. Nikdy nedovolte svému kolegovi, aby něco dělal pod Vašimi autentizačními údaji.
Stejnou opatrnost a obezřetnost dodržujte i u jiných autentizačních prvků. Kromě hesla jsou to například:
- PIN
- Čipy a čipové karty
- Autentikátory pro 2FA
- Telefonní hovor, kterým se někdo vydává za firemního IŤáka.
- Phishingový email: Kdy útočník zašle zdánlivě důvěryhodný email s odkazem na falešnou stránku, kde sbírá autentizační údaje, které tam zadáváte.
- Odpozorování.
- Kolega s nabídkou, že Vám s něčím pomůže.
Nejčastější metody, kterými se někdo snaží získat Vaše autentizační údaje jsou:

Biometrické přihlášení.
Víte, že v systému Windows je možné si nastavit přihlášení pomocí biometrie? Konkrétně otisku prstu a rozpoznání obličeje. I v tomto případě je však nutné mít nastavené silné heslo. Následně si můžete nastavit ověření/přihlášení pomocí biometrie, abyste nemuseli pokaždé zadávat složité heslo. Má to však svá pravidla:
- Ne na každém zařízení je to umožněno – aby to bylo technicky možné, musí být Vaše zařízení vybaveno kamerou nebo čtečkou otisku prstů, která má Microsoft certifikaci. Také je možné, že tuto možnost blokuje Váš správce.
- Použití biometrie je podmíněno zadáním PINu. Ten se používá jako záložní způsob při nerozeznání Vašich biometrických údajů, stejně jako je tomu třeba v telefonu. Z předchozích informací je logické, že i onen PIN musí být dostatečně bezpečný, aby nemohl být zneužit útočníkem, který nezná Vaše heslo. Proto by měl být minimálně 6 místný číselný, ale ideálně by měl být kombinací čísel a znaků stejně jako heslo.

Telefon
Kromě samotného počítače/notebooku a přihlašování do aplikací a služeb je důležité mít i správně zabezpečený telefon. Možnosti odemykání telefonu jsou:
- Gesto – není bezpečný způsob.
- Pin – měl by být alespoň 6 místný.
- Heslo – bezpečnější způsob. Ideálně pokud je heslo komplexní.
- Biometrie - nejbezpečnější způsob.