10. Nahlas jakoukoli podezřelou aktivitu. Ať už na svém zařízení nebo u někoho jiného.
Neotevírejte přílohy a neklikejte na odkazy v e-mailech, pokud nejsou od důvěryhodných zdrojů. Pokud se Vám cokoli nezdá nebo máte podezření na bezpečnostní událost, neprodleně o tom informujte odpovědnou osobu ve Vaší společnosti, případně kohokoliv, kdo by v dané situaci mohl pomoci. V případě informační a kybernetické bezpečnosti to jsou obvykle tyto osoby:
- Osoba odpovědná za kybernetickou bezpečnost
- IT oddělení
- Risk manažer
- Váš nadřízený, případně vedoucí/manažer oddělení/útvaru/úseku
- Vedení společnosti
Eskalační proces, incident management a BCM (business continuity management) má každá organizace definován v interních předpisech dle zavedených procesů.
Společnost NDC ICT Solutions s.r.o. je připravena Vám pomoci v každé složité situaci, která je nebo by mohla být bezpečnostním incidentem v oblasti informační a kybernetické bezpečnosti.

Nelze vypsat všechny možnosti, ale následující příklady Vám pomohou podezřelou událost rozpoznat.
- Nestandardní chování Vašeho PC/NB, telefonu. Například náhlé vypínání, restartování. Velmi pomalý start nebo vypnutí počítače, atd.
Porušování, nebo obcházení interních bezpečnostních předpisů zaměstnanci společnosti.
- Zjištění aktivit provedených pod Vaším účtem, o kterých nevíte.
- Blokace účtu kvůli překročení povoleného počtu přihlášení.
- Změny v datech/souborech/adresářích, které jsou neoprávněné či podezřelé.
- Nedostupnost služeb, interních dat.
- Nestandartní vytížení sítového provozu nebo zpomalený počítač.
- Vytížení disku v době, kdy by měl vyvíjet minimální činnost nebo náhlé zaplnění disku.
- Detekce malware nebo podezřelých souborů.
- Neočekávaná, podezřelá vyskakovací okna. Pokud na Vás vyskočí nějaká reklama, není to určitě bezpečnostní událost.
- Poškozený otevřený kryt počítače, poškozená izolace kabeláže.
- Velké množství SPAMu.
- Únik nebo zneužití interních dat.
- Neautorizovaná instalace SW nebo detekce nového neznámého SW.
- Práce zaměstnanců se zařízeními, která jim nebyla svěřena. Například když vidíte kolegu, jak pracuje s počítačem jiného zaměstnance bez jeho přítomnosti.
- Pohyb neznámých osob v prostorách společnosti.
- Podezření na phishing nebo jakýkoliv způsob vylákání citlivých a autentizačních údajů. Může se jednat o elektronickou komunikaci, ale i telefonní.
- Nadřízený, který zneužívá svou pozici k požadování nestandardních činností ve firemních systémech.
- Dožadování se zvýšených oprávnění bez reálného důvodu.
- Připojování do interní sítě soukromé nebo podezřelé zařízení.
- Připojování paměťových médií k počítači, u nichž je podezření, že by mohlo dojít ke zcizení interních dat.
- Práce s firemními daty ze soukromých zařízení.
- Ukládání nebo odesílání interních dat na soukromá úložiště nebo do soukromých emailových schránek.
- Používání přihlašovacích údajů jinou osobou než jejich vlastníkem.
- Otevřená a nehlídaná serverovna nebo místnost s aktivními sítovými prvky.
- Detekce neznámých wifi v prostorách společnosti.
- Ztráta nebo krádež jakéhokoliv zařízení ICT (informační a komunikační technologie).
- Bezpečnostní incident v dodavatelském řetězci.
- A jiné podezřelé či nestandardní chování.

Reakce na podezřelou událost
Pokud to situace dovolí, pokuste se zabránit dalšímu pokračování incidentu. Tím můžete předejít větším škodám. Vhodné je i případné pořízení důkazních materiálů (fotografie, kopie, atd.). Následně událost neprodleně ohlásit. Pokud to není ve Vašich silách, nebo si nevíte rady, musíte neprodleně informovat někoho, kdo si s takovou situací bude umět poradit nebo je za řešení takových událostí odpovědný.

Příklady možného okamžitého zásahu ze strany zaměstnance
- Okamžité odpojení počítače od elektřiny nebo sítě. Taková reakce je adekvátní v případě podezření na malware nebo vzdálený průnik do počítače.
- Oslovení osoby konající podezřelou činnost - zjistěte její totožnost a účel činnosti a upozorněte ji, že situaci nahlásíte. Pokud se jedná opravdu o bezpečnostní událost, daná osoba takového jednání určitě okamžitě zanechá.
- Nález jakékoliv ICT techniky. Například, když vidíte ležet někde flash disk, paměťovou kartu atd., zajistěte ji a předejte odpovědným osobám. Tím zabráníte tomu, že by ji jiný nálezce mohl mezitím zneužít. Může se také jednat o podvržené médium s malwarem.
- Nález dokumentů s citlivými a důvěrnými údaji. Nejčastěji se to stává u síťových tiskáren, kam si je někdo poslal tisknout, ale zapomněl vyzvednout. Tím zabráníte, aby si informace četli další osoby. Správné je vzít dokumenty k sobě a pokusit se zjistit vlastníka.

A jiné případy, které mohou zabránit nějakému incidentu, nebo zhoršit jeho dopad. Samozřejmostí je při tom dbát na vlastní bezpečnost. Pokud si všimnete podezřelého chování u fyzicky zdatné osoby, je lepší ji upozornit, že o situaci víte, ale nepokoušet se ji vlastními silami zastavit.